niat dalam hati tak menentu

izaf
askum dan w'salam ustaz

saya ingin tanya kenapa hati saya sangat gelap kerana hati saya hanya memfikirkan keburukan org lain termasuk ahli keluarga saya.contoh, apabila baru2 ini saya mengetahui kwn saya nak kawen menlalui fb, sy cuba wish dia,semasa chat dgn dia,tangan saya tulis'semoga berbahagia tp pada masa yg sama hati saya 'dia takkan bahagia' saya tak tahu kenapa saya begitu jahat,sampai semua ayat yang baik sy taip dlm chat itu bertukar jadi jahat dalam hati saya.dia bakal nak kawen dgn org yang mempunyai pendidikan rendah dan dia ada pendidikan tinggi, sy fikirkan kenapa dia nak kawen dgn org yang rendah kelayakan dalam pendidikan tp pada masa yg sama, saya tahu yang pendidikan tak penting sangat dalam perkawinan, tetapi saya byk fikirkan benda buruk pada setiap masa