kodho' solat

farah zulifa ismida
salam ustaz,,
saya memerlukan penerangan yang terang daripada ustaz,, harap ustaz dapat bantu saya,,
saya ade seorang kawan yang dulunya kurang baik sifatnye,, kadang2 die juga mengabaikan solatnya.. setelah beberapa tahun, die diberi hidayah oleh Allah, die kembali insaf dan bertanyakan tentang solatnye yang pernah ditinggalkannya dahulu.. seorang rakan saya yang lain telah bertanyakan kepada ustazah di sekolah kami tentang masalah ini dan ustazah tersebut berkata, 'perkara yang lepas biarkan ia berlalu'.. jadi die tidak perlu mengkodhokkan solat die yang pernah ditinggalkannya dulu..
Tetapi, saya pernah terbaca satu buku yang mengatakan kita perlu mengkhodokkan solat yang pernah kita tinggalkan pada masa lalu..
Saya harap ustaz dapat memberi penjelasan dan penerangan kepada saya..
terima kasih..
salam