Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz – Ruangan Diskusi ini, saya sediakan buat para pembaca laman puteraazhari bertanyakan pelbagai masalah agama yang meliputi soal IBADAT, JINAYAT, MUA...
Assalam ustaz, adakah lendir berwarna darah pudar yg keluar ketika buang air kecil dikira darah haid?
assalamualaikun ustaz, baru baru ini saya telah membeli satu mee segera di sebuah korean mart di ampang. tapi malangnya, semasa membeli saya tidak...
Assalamualaikum Ustaz, saya ingin bertanya jika seorang isteri adalah pesakit mental, harus-kah dia menunaikan solat walau keadaan-nya seperti seo...
Assalamualaikum ustz...sya sering melakukan solat2 sunat sblm dan slepas solat fardu.. Boleh d katakn saya mlakuknnya setiap hri dan setiap waktu....
as salam ustz benarkah apa saja kebaikan.yg d lakukn oleh seorang isteri...suaminya juga mendapat pahala kebaikan isterinya...mohon pencerahan
ASSALAMUALAIKUM... Ustaz saya nak tanya, dulu masa saya bekerja di syarikat yg lama, sy ada pinjam duit,tpi tiada seorg pun yg tahu, sbb sy yan...
As salam Uztaz, solat 5 waktu adalah wajib bagi orang muslim.Saya nak tanya adakah solat berjemaah 5 waktu di masjid atau surau hukumnya wajib?ker...
Assalamualaikum ustaz, Kwn sy nak mendirikan masjid pd 5nov bersamaan 28 zulkaedah..dia dah berbincang dgn keluarga mengenai tarikh tersebut. A...
Assalamualaikum.. Berkenaan salam,askum,a'kum,semekom..apa hukum jika kita menjawab balas salam itu..sedangkan maksud asal sudah laen
assalamualaikum ustaz, sy ada mslah rumahtangga.. Begini, suami sy menghidap penyakitT misteri yg tak dpt dirungkai oleh doktor. Tiap2 bulan, suam...
Suami panas baran...tiba2 naik angin kerana perkara kecil...dia marah..sambil berkata" putus baiklah...awak bodoh...putus..putus..baru padan ...
Mohon pertolongan bantu saya, saudara sesama Islam. Jazakallahu Khairan – Salam. Saya seorang lelaki, student umur 19 tahun. Saya pernah terlanjur dengan kekasih saya. Saya sudah bertaubat, dan kami dah putus sekarang. T...
assalamualaikum ustaz.sejak kebelakangan ini,saya dapati saya mempunyai sifat hendak kepada jantina sejenis dengan saya iaitu gay.Saya ni kadang-...
Wa'alaikumussalam wrh wbt.. Masalah terbesar masyarakat kita era ini ialah masih terbelenggu dan berpegang pada satu-satu kepercayaan ADAT meng...
Assalamualaikum, saya baru sahaja bertunang beberapa bulan yang lepas dan kami telah merancang utk berkahwin dalam masa yg terdekat dan telah pun ...
assalamualaikum wbkh ustaz. saya ada pertanyaan.. Baru2 ini isteri saya baru melahirkan ank kami.Semasa berpantang saya menghantar isteri ...
Assalamualaikum Ustaz..... Bolehkah duit zakat di gunakan untuk pebelanjaan guru/ustaz untuk mengajar mualaf tentang agama lebih2 lagi membaca Al ...
salam. ustaz sy ada sedikit pertanya disini saya berharap agar ustaz dapt membantu saya. 1)salah kah sy mmbritahu kpda maksdre kwn sy yg kwn sy ...
assalamualaikum....ustaz... kenapa bacaan bismillah tidak ada pada surah at-tubah?
Salam ustaz. Saya mahu mendapatkan kepastian berkenaan dengan satu kemusykilan. Seperti yang telah semua kita as Muslim tahu, onani atau juga dike...
Assalamualaikum Ustaz, Saya ada beberapa persoalan. Bolehkan saya mengerjakan solat tanpa mandi wajib dahulu kerana ketiadaan air? Sahkah solat...
Persoalan berkaitan darah haid dan darah istihadah – Assalamualikum Ustaz, Saya ingin bertanyakan pada ustaz bagi pihak ibu saya kemusykilan tentang darah haid dengan darah istihadah. Untuk maklum...
Assalamualaikum ustaz, saya ada bernazar jika Allah perkenankan permintaan saya maka saya niat akan berpuasa selama seminggu pada tahun ini. Al...
assalamualaikum.. sy nak tanya,sya merupakan penjual beg. beg yg sy jual tue klon je dr yg ori,,kirenye mcm tiruan. sy pon xbpe pasti samaada d...
Salam uztaz, saya harap soalan saya akan dapat dijawab. Baru baru ini saya menjadi imam ketika solat maghrib di sebuah shopping centre. Saya ba...
ASSALAMUALAIKUM TUAN.. SAYA INGIN BERTANYA JIKA ANAK YANG DI BINKAN ABDULLAH TETAPI TERDAPAT PADA SIJIL KELAHIRANNYA MEMPUNYAI MAKLUMAT BAPA ADA J...
ingus, ludah , keringat apakah najis ?
Puasa – Assalamualaikum ustaz..sy nk tya..bg seorang perempuan yg dtg bulan di bln ramadhan dan apabila dia tlh suci pd siang harinya (waktu zuhur)..apaka...
TENTANG AL-QURAN – ASSALAMUALAIKUM USTAZ.. APAKAH HUKUM KALAU KITA MENGAMBIL AL-QURAN DALAM MASJID, BAWA BALIK RUMAH KITA, TP NIAT UNTUK BELAJAR SEMENTARA WAKTU SEB...
assalam.... ana ade musykil... kawan ana orang india ade buat makan-makan di pejabat... semua dia yang masak... dia bawa kari ayam dan tosei... ay...
Assalamualikum Ustaz, Saya ada soalan yang berkeliaran dalam minda saya dan minta tolong Ustaz untuk berikan jawapan dan penjelasan tentang huk...
Menyewakan rumah kepada orang bukan Islam – Assalamualaikum,Saya ada sebuah rumah dan ada orang bukan Islam bercadang untuk menyewa rumah tersebut.Persoalannya,perlukah saya samak rumah ters...
Assalamualaikum ustaz. Saya ada masalah dengan orang yang tidak tahu adab mengunjungi rumah seseorang? Kadangkala waktu dan cara mereka ketika men...
salam. Sy ingin brtnyakan ustaz mslah yg di hadapi oleh tman sy. Teman sy skrang tgah mgandung, dan die x pasti die mgandungkan ank dr bnih suamin...
telur puyuh – telur puyuh di kedai kebanyakkan dr kilang cina. Boleh makan ke?
Assalamualaikum. Saya adalah seorang wanita berumur 29 tahun. Susah berkahwin Dan mempunyai seorang anak. Bekerja Sbg seorang guru. Hidup sy tidak...
Rasuah & Makan Gaji – Assalamualaikum Ustaz, Untuk mendapat kan hasil halal dari pada gaji kerja... Adakah mendengar ceramah atau lagu pd masa waktu bekerja di ka...
Sekiranya kita tertinggal solat fardu adakah kita wajip membayar qada'?
Assalamualaikum Ustaz,saya ada dua kemusykilan...Soalan Pertama: Apakah sah sembahyang seorang makmum yang mengerjakan solat sunat witir mengikut ...
salam...sy pnh lafaz taklik pd isteri sy iaitu: "jika kau msj,call dn jmp mna2 lelaki tanpa pengetahuan aku, kita berpisah"..hal ini men...
Salam Ustaz. Saya membayar zakat dgn PPZ Perlis setiap bulan. Pihak Amil akan memberi saya 20% rebet dari jumlah zakat yang saya bayar setiap bula...
As salam ustaz.... saya ingin tahu apakah hukumnya saya ingin memberi air penawar yang di baca ayat-ayat al quran untuk melembutkan hati suami......
Assalammualaikum Ustaz . Umur saya 18 tahun, maklumlah umur semuda ni macam-macam bendalah nak kena tanya. Kita semua tahu Bercinta tidak HARAM se...
Bole ka daging akikah atau daging korban dijadikan daging untuk dimasak kenduri khawin?
assalamualikum, ustaz apakah sepupu dengan sepupu halal berkahwin? bagaimana?
Assalamualaikum ustaz...sebelum saya membuka perniagaan haiwan peliharaan , saya ingin tahu dengan lebih jelas lagi mengenai hukum menjual haiwan ...
Assalamualaikum ustaz. Saya ingin bertanya, apakah maksud yang dikatakan solat tu mikrajnya orang-orang yang beriman? minta penjelasan
asslamualaikum , ustaz . saya nak tanya kenapa kebelakangan ni saya rasa hidup saya dah tak bahagia seperti dahulu . setiap apa yang saya buat tak...
Adik saya baru saja meninggal dunia. Suami pun dah meninggal beberapa tahun yang lalu. Anak tak ada walaupun dah kahwin lama. Saya nak tanya ustaz...
Apakah hukumnya seorang isteri bermimpi berasmara dan bersetubuh dengan jin yang telah menyerupai saya (suaminya).Jin tersebut telah dimasukkan ke...
Asslammualaikum. Ustaz salah ke jika kita berubah padahal suami kita masih seperti dahulu. Ada teman - teman menyindir " jika suami membuat a...
apa hukum seseorang itu mengatakn 'i love jesus' tapi tanpa berniat apa-apa...dan ape hukumnye jika dia berniat....
salam ustaz.. saya nak tanya semasa exam spm,slip peperiksaan saya tertulis tidak memenuhi syarat sebab saya tidak pergi ambil ujian lisan bahasa...
Assalamualikum uztaz,saya nk bertanya saya berniat berpuasa nazar selala 7 hari niat hati saya ingin berpuasa nazar terus 7 hari tanpa henti tapi ...
Re: Musykil mengenai jatuhkah talak? - Urgent reply pls – Salam Ustaz, Suami dan saya ade bertengkar beberapa kali. Suami saya adelah seorang yg pemarah dan baran sehingga suka mengeluarkan kata2 kesa...
salam ustaz.. saya harap ustaz dapat mcj saya dan tolong la blas mcj saya ini kerana saya sangat memerlukan penjelasan yang terang dan nyata dar...
Ustaz,saya nk tanya,perlukah saya membersihkan mekap saya dgn bersih jika saya telah batal?saya pernah mendengar,kita tk perlu membersihkan muka d...
Pendermaan organ manusia telah difatwahkan bahawa ianya dibenarkan/dibolehkan dalam agama Islam. Kemusykilan saya adalah:- 1. Manusia dicipta o...
munakahat-tuntutan harta sepencarian – assalamualaikum ustaz. saya ingin bertanya tentang pebahagian harta sepencarian bila pasangan suami isteri bercerai. masalah saya begini. sebe...
Salam Ustaz, Sy keliru dan ingin penjelasan ustaz berkenaan tempat bermastautin saya... Sy menetap di PAsir Gudang dimana anak-anak dan is...
assalamualaikum, saya akan membuat akikah pada 10 zulhijjah adakah dibolehkan?
Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya UstaZ – 1. apa niat puasa ganti? 2. hari apa boleh puasa ganti 3. macammana niat puasa sunat? hari apa puasa sunat?
ustaz macm mana nak buangkan daripada dalam diri sifat apabila nak buat sesuatu kebaikan takut orang pandang? macam mana nak kembalikan rasa ...
Assalamu'alaikum ustaz, Saya pernah bermimpi ayah mertua saya yang sudah meninggal mencari suatu benda di pojok ruang tengah rumah saya. Saya ber...
Assalamualaikum ustaz....saya telah disahkan mengandung 6 minggu..tapi saya mengalami turun darah yang sama seperti darah haid selama lebih 7 hari...
askm, ustaz saya adalah seorang pelaut oleh kerana kerja saya, makanan yang halal sukar didapatkan. walaupun halal tetapi segala pinggan mangku...
jatuh talak kah? – Assalamualaikum, Ada sesuatu yang mengelirukan kepala saya hari ini. Pagi tadi semasa memandu kereta bersama isteri saya, kami berselisih fa...
TALAK adalah perbuatan yang dibenarkan dalam Islam. Namun harus diketahui, TALAK merupakan perkara yang paling dibenci oleh Allah (dalam islam) Ta...
slm ust,sy skrg paljar uia,sblum ni DQ UIAN,n maahad muhammadi lelaki... ingin bertanye satu soalan brkenaan dgn situasi pelajar uia skrg ni..pan...
Pendapat dari seorang Kristian..Cally "Saya tak cakap pun Islam tu buruk, memang betul la Islam ialah satu agama. Tapi Kristian bukan lah han...
assalamu'alaikum W.B.T... saya nak tanya tentang 'couple' ni dgn lebih mendalam... tolong saya, saya sangat buntu.....
assalamualaikum.. sy ingin bertanya apakah yang harus dilakukan oleh sy sekiranya sy selalu bermain dgn sumpah? setiap kali say bergaduh dgn s...
NAZAR PUASA KERANA TAK TAHAN NAFSU – assalamualaikum wbkh ustaz. saya ada pertanyaan.. teman ada, seorang gadis..dia hampir berkahwin dengan seorang pemuda akhir tahun ini..insy...
Wa'alaikumussalam WBT. Terima kasih kepada saudara/i sudi bertanya, saya kira sudah lama soalan ini ditinggalkan namun memandang ramai lagi yan...
assalamualaikum w.b.t ustaz.. ana ada satu persoalan..terlebih dahulu ana ingin cerita sedikit.. ana akan pulang ke kampung halaman ana apabil...
wa'alaikumussalam wrh wbt. Terima kasih kepada ukhtinita yang sudi bertanya. Saya anggap ianya masalah picisan yang timbul di dalam masyarak...
Assalamualaikum Ustaz... Saya teringin untuk mewarnakan rambut tetapi tidak bertujuan untuk menunjuk-nunjuk sekadar untuk diri sendiri keran...
Wa'alaikumussalam wrh wbt. Terima kasih kepada Zahra Qalesya kerana sudi bertanya. Dalam persoalan ini para ulama' berselisih pendapat dalam...