Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

1234

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

yashah
As salam ustaz....
saya ingin tahu apakah hukumnya saya ingin memberi air penawar yang di baca ayat-ayat al quran untuk melembutkan hati suami.....antaranya:
1. suami saya agak liat untuk mengerjakan solat.
2. beliau sememangnya kurang gemar untuk menjenguk mentua (ibu bapa saya) walaupun jarak rumah tk smpi 10minit...(bermula bln julai 2011 hingga kini belum pernah suami ingin bermalam) sedih saya ustaz
3. suami agak baran melayan karenah anak-anak.

harap ustaz dapat membantu.

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

Hamba Allah
Salam Ustaz. Saya membayar zakat dgn PPZ Perlis setiap bulan. Pihak Amil akan memberi saya 20% rebet dari jumlah zakat yang saya bayar setiap bulan. Adakah saya boleh membelanjakan wang rebet tersebut kerana telah menjadi hak saya semula.

T.kasih

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

hasan
salam...sy pnh lafaz taklik pd isteri sy iaitu: "jika kau msj,call dn jmp mna2 lelaki tanpa pengetahuan aku, kita berpisah"..hal ini menyebabkan isteri sya dlm keadaan tidak tenteram dn ketakutan.. ini kerana dia bekerja dn situasi call,msj dn berjumpa dgn mna2 lelaki tujuan kerja sering berlaku...hal ini akan brtambh rumit dn remeh...adakah sy boleh tarik smula lafaz talik trsebut dn membenarkannya..?klu tidak boleh apa yg perlu sy buat untk permudahkan urusan isteri sy...?

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

noraghazali76
Assalamualaikum Ustaz,saya ada dua kemusykilan...Soalan Pertama: Apakah sah sembahyang seorang makmum yang mengerjakan solat sunat witir mengikut imam yg bersolat sunat tarawih..Soalan Kedua :Apakah hukumnya menulis tasbih atau selawat malah pekataan Allah dlm tulisan Arab di mulakan dari sebelah kiri ke kanan seperti tulisan rumi...Harap Ustaz dapat menjawab masalah saya ini..Sekian  terima kasih
zul

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

zul
Sekiranya kita tertinggal solat fardu adakah kita wajip membayar qada'?
~Su

Rasuah & Makan Gaji

~Su
Assalamualaikum Ustaz,

Untuk mendapat kan hasil halal dari pada gaji kerja...

Adakah mendengar ceramah atau lagu pd masa waktu bekerja di kategorikan sebagai Rasuah???
Bagaimana pula mengambil barang dari kerja seperti alat2 penulis; pen,pembaris& etc...di kategori kan haram??
Akhir sekali...Datang kerja lambat tetapi telah memberitahu Boss tentang kelewatan...adakah di kategori haram juga??

Sila huraikan pada saya tentang halal dan haram...dlm mendapat hasil yg sepatutnya pada gaji bekerja...

Terima Kasih...

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

Insan ingin bertaubat
Assalamualaikum. Saya adalah seorang wanita berumur 29 tahun. Susah berkahwin Dan mempunyai seorang anak. Bekerja Sbg seorang guru. Hidup sy tidak aman Dan tidak tenteram kerana dihantui dgn kesilapan Dan kesalahan dosa besar Dan kecil yg lalu.
1. Sy berzina drp sy berumur lebih krg 17 tahun sehingga sy berumur 25 tahun yg mini lelaki tersebut menjadi suami sy yg sah.
2. Sy juga pernah berzina dgn 2 org lelaki lain semasa sy sdg belajar di maktab perguruan.
3. Sms belajar, Wang slalu tdi mencukupi krn boros. Sy tlh mencuri duit Dan brg Rakan sebilik.
4. Perangai mencuri itu berterusan sepanjang 3 thn sy belajar Dan kpd ramai rakan.
5. Akhirnya, sy perbuatan sy diketahui. Sy dipulaukan oleh rakan2. Merela x percaya pd sy lg.
6.stlh bekerja, sy menjadi seorang yg tidak amanh. Salah guna duit Dan brg2 di tmpt kerja.
7.juga tlh dipulaukan oleh rakan2 Dan d pandang rendah oleh mereka.
8.Dan pelbagai lain dosa2 lain yg x dpt sy huraikan disini.
Persoalannya skrg, sy ingin bertaubat Dan memohon maaf pada Allah dan mereka yg tlg sy aniaya. Tapi hati ini Berat krn ego Dan Malu yg menebal. Keinginan utk bertaubat nasuha itu sgt tinggi Pd satu2 masa ttpi ia akan hilang apabila rasa malu Dan hina itu dtg. Apakah caranya agar dpt sy memohon maaf Dan membuat taubat nasuha dgn seikhlas hati sy? Sy takut dAn risau jika sy mati dgn membawa doa2 besar Dan kecil itu..sy jga takut dipandang rendah lg Dan tidak mempunyai kawan .. Tolong Bantu sy Ustaz..

telur puyuh

putri ct
telur puyuh di kedai kebanyakkan dr kilang cina. Boleh makan ke?

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

qaseh nur zahra
salam. Sy ingin brtnyakan ustaz mslah yg di hadapi oleh tman sy. Teman sy skrang tgah mgandung, dan die x pasti die mgandungkan ank dr bnih suaminye atau pun org lain. Persoalannye skrg boleh kah ank ini bile sudah lahir nanti di bin kan suaminye?

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

shima
Assalamualaikum ustaz. Saya ada masalah dengan orang yang tidak tahu adab mengunjungi rumah seseorang? Kadangkala waktu dan cara mereka ketika mengunjungi rumah itu tidak kena. Boleh ustaz beri adab atau cara mengunjungi rumah seseorang?

Menyewakan rumah kepada orang bukan Islam

Madir
Assalamualaikum,Saya ada sebuah rumah dan ada orang bukan Islam bercadang untuk menyewa rumah tersebut.Persoalannya,perlukah saya samak rumah tersebut selepas penyewa pindah keluar dan bagaimanakah caranya?mohon tunjuk ajar dari Ustaz.
EL

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

EL
Assalamualikum Ustaz,

Saya ada soalan yang berkeliaran dalam minda saya dan minta tolong Ustaz untuk berikan jawapan dan penjelasan tentang hukum sewa dan penyewa.

Soalannya. Saya mempunyai sebuah service apartment di KL dan baru- baru ni ia telah disewakan kepada seorang wanita Melayu Muslim yang belum berkahwin dengan perjanjian apartment itu dijadikan sebagai tempat tinggalnya selama setahun.

Pada mulanya mengikut perjanjian kertas, penyewa ini hanya tinggal bersendirian dan dengan itu beliau bersetuju hanya satu set kunci sahaja diberikan. Kemudian, baru-baru ini beliau meminta satu lagi set kunci extra untuk diberikan kepada "tunang"nya atas alasan jika berlaku sebarang kecemasan padanya ketika berada didalam rumah, maka senang lah unit itu diakses oleh tunangya untuk memberi bantuan kerana hanya tunangnya sahaja yang tinggal berdekatan melainkan orang tuanya yang berjauhan.

Saya bukan nak bersangka buruk terhadap sedara muslimin sendiri, tetapi saya berasa bimbang jika ia disalahgunakan untuk tujuan lain. Contohnya perkara sumbang mahram yang berleluasa di sekitaran kl ni dan saya tak mahu menangung dosa bersubahat membiarkan perkara ini berlaku.

Jadi, saya mohon Ustaz dapat menolong saya dalam menyelasaikan persoalan  ini.

Terima kasih.
ana

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

ana
assalam.... ana ade musykil... kawan ana orang india ade buat makan-makan di pejabat... semua dia yang masak... dia bawa kari ayam dan tosei... ayam tu ana yang belikan di pasar raya.. ana memang dah lame kenal live family kawan ana ini... mereka memamg tak makan benda-benda haram kerana kakaknya pun ada 2 orang yang telah memeluk agama islam. Tetapi kawan ana ni ade bela anjing. Jadi bolehkah ana makan makanan tu ustaz...????

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

Erika
Assalamualaikum, saya baru sahaja bertunang beberapa bulan yang lepas dan kami telah merancang utk berkahwin dalam masa yg terdekat dan telah pun merancang dan menetapkn tarikh utk perkahwinan,tetapi seuatu telah blaku apabila rumah pasangan sy terbakar dan dia kehilangan segalanya, tapi itu tdak memutuskn semangat kami, bnyak dugaan yg menimpa kami selepas kejadian itu, dan keluarga sy mengizinkn dia utk tumpang di rumah sy sementara waktu sehingga rumahnya siap.Tetapi, jiran2 kami yg tdak tahu pkara sbnar telah menyebarkn cerita yg tdak sepatutnya ttg kami. Mereka telah menelefon jabatan agama dan menuduh kami berzina, sedangkn setiap saat ibu bapa dan adik beradik saya ada bersama saya apabla dia ada di rumah dan sy jga mnghabiskn masa di tmpat kerja shaja.Kami telah membertahu prkara sbnar kpada jiran2 ttapi mreka tdak mhu mendengar. Utk mengelakkn fitnah, keluarga sy bercadang utk mempercpatkn tarikh perkahwinan dan mereka menyuruh sy bernikah dahulu, iaitu nikah gantung, ttapi sy ada mndgar jika kta nikah gantung atau nikah khitbah, kita tdak boleh tinggal bersama pasangan sehingga majlis bersanding, apa yg sy khuatirkn, jika kami menikah dgn tergesa2 tnpa majlis dan dia tidak duduk sebumbung dgn sy, jiran2 akn berfikiran lbih buruk dan menganggap yg bukan2, malah lbih bnyk fitnah dan mereka juga ingin menghalau sy keluar dari kawasan itu. Disebabkn pkara ini sy dan pasangan sy slalu bgaduh, tpi dia ttap sabar, saya anggap ini semua ujian dari Allah dan sy sentiasa berdoa diberikn kekuatan menghadapi semua ini.Justeru, sy meminta pandangan dari pihak ustaz berkenaan masalah ini krana ia melibatkn maruah sy dan keluarga, saya hnya inginkn sebuah ikatan yg halal di sisi Islam.Masalh ini membuatkn sy rasa tertekan dan sy cuba untuk mengatasinya. Sy harap, ustaz dpt memberi cra atau nasihat utk masalh sy ini. Sekian, terima kasih

TENTANG AL-QURAN

IZWADY
ASSALAMUALAIKUM USTAZ.. APAKAH HUKUM KALAU KITA MENGAMBIL AL-QURAN DALAM MASJID, BAWA BALIK RUMAH KITA, TP NIAT UNTUK
BELAJAR SEMENTARA WAKTU SEBELUM MEMBELI AL-QURAN YANG BARU? TERIMA KASIH

Puasa

pnmeeza
Assalamualaikum ustaz..sy nk tya..bg seorang perempuan yg dtg bulan di bln ramadhan dan apabila dia tlh suci pd siang harinya (waktu zuhur)..apakah dia blh berpuasa pd hari tersebut..utk pengetahuan ustaz dia tlh berniat pd sebelah mlm nya sekiranya dia dah suci dia akn berpuasa dan dia juga pernah berniat utk puasa sebulan (pd hari pertama ramadhan)..apakah sah puasanya pd hari tersebut? Harap ustaz dpt beri penjelasan..terima kasih

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

syaifudin
ingus, ludah , keringat apakah najis ?

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

zawani
assalamualaikum  ustaz.sejak kebelakangan ini,saya dapati saya mempunyai sifat hendak kepada jantina sejenis dengan saya iaitu gay.Saya ni kadang-kadang menonton video gay tetapi tidak melakukan perbuatan gay tersebut.Ustaz tolong jelaskan keadaan saya ini dan jalan penyelesaiannya.

Mohon pertolongan bantu saya, saudara sesama Islam. Jazakallahu Khairan

Hamba Allah
Salam. Saya seorang lelaki, student umur 19 tahun. Saya pernah terlanjur dengan kekasih saya. Saya sudah bertaubat, dan kami dah putus sekarang. Tapi dia masih mencari saya dan ugut saya, dia kata, saya dah ambik segalanya dari dia, dan tinggalkan dia macam tu je. Tapi saya tak tahu sama ada saya ambil dara dia atau tak, saya yakin bukan saya yang ambik, sebab dia boleh dilabelkan 'playgirl' sebelum ni. Kami terlanjur atas dasar dua2 nak. Sekarang, saya bertaubat, saya selalu berjemaah di masjid. Soalan saya, apakah perlu saya buat? Adakah saya perlu bertanggungjawab padanya walaupun saya dah buat istikharah yang bukan saya ambik dara dia? Tak ke satu penganiyaan pada saya, kalau saya terpaksa kahwin dengan dia sbb dia fitnah saya ambik dara dia, padahal benda tu tak betul. Saya takut berkahwin dengannya akan memudaratkan keadaan sebab dia seorang yg suka memaki, dia buka aib saya, cerita benda yang tak betul pada kawan2 saya, dia sangat2 pentingkan kecantikan, dia 'playgirl'. Saya risau memperisterikan dia dengan perangai dia yg sebegitu rupa. Harap dapat bantu saya seikhlasnya. Syukran.

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

OSMANOSMAN913
ASSALAMUALAIKUM TUAN.. SAYA INGIN BERTANYA JIKA ANAK YANG DI BINKAN ABDULLAH TETAPI TERDAPAT PADA SIJIL KELAHIRANNYA MEMPUNYAI MAKLUMAT BAPA ADA JIKA NAK MEMINTA HAK JAGAAN BOLEH ATAU TIDAK SELEPAS KEMATIAN EMAKNYA
1234