Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

1234

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

marsanipingin
Assalamualaikum ustaz. Saya ingin bertanya, apakah maksud yang dikatakan solat tu mikrajnya orang-orang yang beriman? minta penjelasan

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya UstaZ

NORLE LATIP
1.  apa niat puasa ganti?
2.  hari apa boleh puasa ganti
3.  macammana niat puasa sunat? hari apa puasa sunat?

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

 Julia
assalamualaikum, saya akan membuat akikah pada 10 zulhijjah adakah dibolehkan?

munakahat-tuntutan harta sepencarian

fadlee
assalamualaikum ustaz.
saya ingin bertanya tentang pebahagian harta sepencarian bila pasangan suami isteri bercerai.

masalah saya begini. sebelum menikahi isteri saya,(janda anak 5) dia mempunyai sebuah kereta viva yang telah setahun dibayar. apabila saya bernikah dengan dia,dia tidak bekerja. jadi sayalah yang menyambung bayaran bulanan viva tersebut dan kereta ini saya buat sebagai kenderaan utk saya berniaga sbg kontraktor letrik. pejabat yg saya sewa guna nama istri sy dan segala-galanya saya guna namanya. saya memulakan perniagaan kontraktor elektrik sebulan sebelum kahwin dgn istri saya. semua pendaftaran syarikat dan akaun bank syarikat menggunakan nama istri saya. selepas setahun berkahwin dan syarikat saya agak maju. saya telah membuat pinjaman di bank atas nama syarikat yg didaftarkan atas nama istri saya tadi.dan saya telah membelikan istri saya kereta naza ria dgn membayar deposit menggunakan duit pinjaman bank td. dgn alasan ingin istri sy snang menggunakan kereta besar. dan sy tetap guna viva kerana kos minyak yg jimat.
masalah saya bermula apabila saya kerugian dlm satu projek dan stor saya telah kena pecah masuk. pada masa tu viva dh 2 bln saya x mampu byr. pergaduhan berlaku. sy dihalau keluar rumah, kononya rumah dia, sbb nama dia. viva di ambil dn dia beri pada anaknya. apabila berbaik semula. dia tak beri semula viva yg saya guna utk mencari rezeki. naik motorlah saya, kerana itu yg nama sy. bekerja seorang diri behujan panas. saya tak dapat ceritakan mcmana siksanya kontraktor bekerja naik motor sorang2, rasanya tak pernah jumpa lagi.
selalulah pergaduhan berlaku kerana sy kerja sampai lewat malam. 3 bln terakhir, dia mendapat duit dari arwah bekas suaminya yg baru meninggal dn dia buka restoran dibawah pjbt saya.  bila dia berniaga pandai cari duit sendiri, setiap pergaduhan punca dari duit. kononya saya tidak beri dia duit, makan pun dia cari sendiri, ustaz dah dia tokey restoran, dia berkira dgn saya . bila saya katakan sy hanya mampu dgn apa yg ada skrg sbb sy kerja guna motor dn minta kereta viva semula. dia x berikan. saya sabar dgn harapan dia berubah, pernah dia hempas al quran krn nk bersumpah yg dia benar2 minta cerai pada saya. nyaris saya pukul dia kerana tiada wudhuk dan menghempas quran. jadi ustaz, dalam 3 bln ni, saya hanya mampu bayar hutang bank sebanyak rm530 sebulan dan sewa pejabat rm500. itupun telah tertunggak 2 bln. dan saya tak mahu lagi bayar viva dan naza kerana saya tak dibenarkan guna sendiri.

setahu saya, harta sepencarian adalah harta yg diperolehi bersama tak kira atas nama siapa. kerana tak semestinya penama yg membayar.

saya hendak menghantar borang permohonan cerai.
alasan saya:
1.berulang kali dia minta cerai hingga sanggup hempas al quran.
2.dia sudah tidak mahu dengan saya kerana ketika ini saya susah dan tidak beri dia wang.
3.usaha perbaiki sudah berulangkali saya cuba, tapi dengan jelas dia berkata sudah tidak mahu perbaiki hubungan kami

soalan saya.
Ustaz...
bolehkah saya menuntut harta sepencarian yang semuanya nama istri saya?
bolehkah saya tuntut :
1. syarikat atas nama dia. termasuk semua akaun bank. krn telah didaftarkan dgn M.O.F
2. kereta naza ria.
3. premis pejabat yang saya sewa

saya tuntut syarikat kerana saya yg memajukan dn dia dah daftar satu lagi syarikat atas nama lain.

saya tuntut naza ria. kerana dibeli hasil dari usaha saya dan dia dah ada viva. saya akan bayar loan bank krn saya adalah penjamin

saya tuntu pejabat, kerana dia sudah ada restoran ditingkat bawah.

untuk pengetahuan ustaz. saya mempunyai rekod akaun keluar masuk syarikat.

BOLEHKAH SAYA TUNTUT KETIGA2 YANG DI ATAS DAN BAGAIMANA CARANYA?
harap ustaz membantu saya kerana sekarang saya telah dihalau keluar tanpa apa2
ibnuasim///

Re: munakahat-tuntutan harta sepencarian

abu muaz
Salam Ustaz,

Sy keliru dan ingin penjelasan ustaz berkenaan tempat bermastautin saya...

Sy menetap di PAsir Gudang dimana anak-anak dan isteri berada di sana.

Tetapi sy bekerja di Seri Kembangan Selangor dan tinggal sementara dirumah ibubapa (di Shah Alam).

dan tiap-tiap hari isnin saya ke shah alam utk berkerja di serikembangan, tetapi hari jumaat balik ke pasir gudang.

begitulah setiap minggu sehingga bulan 1 tahun 2012...sebelum pindah sepenuhnya dan menetap di selangor.

persoalannya ustaz...
dimanakan lokasi mastautin saya?
dimanakan saya boleh jamak dan qasar? ketika di Pasirgudang atau di Shah alam?

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

Mohd Johari Abdullah
Pendermaan organ manusia telah difatwahkan bahawa ianya dibenarkan/dibolehkan dalam agama Islam. Kemusykilan saya adalah:-

1. Manusia dicipta oleh Allah daripada tanah. Bila jasad seseorang itu telah mati, haruslah ia dikembalikan kepada tanah yakni dikebumikan. Manakala roh akan berpisah dengan jasad setelah jasad tersebut telah mati sepenuhnya. Apakah terjadi dengan roh jasad tersebut andainya sebahagian daripada organnya masih hidup yakni ada pada jasad orang lain yang masih hidup? Adakah roh masih bersama jasad (organ) tersebut atau manusia itu belum mati? Apakah tubuh manusia yang telah mati boleh dikebumikan berperingkat-peringkat yakni sebahagian besar jasad telah dikebumikan dan sebahagian organ lagi masih belum sampai masanya dikebumikan kerana masih hidup yakni ada pada tubuh orang lain? Mayat atau jasad seorang Muslim tak boleh ditangguhkan pengkebumiannya.

2. Jika organ jasad orang Muslim didermakan kepada non Muslim (siapa tahu), cara pengkebumian adalah berbeza iaitu orang muslim dimandikan, dikafankan dan disembahyangkan tetapi agama lain ada yang dibakar dan sebaginya. Adakah ia masih dibolehkan? Apa hukumnya?

3. Organ (jantung/hati/mata dll) orang yang baik-baik (bertakwa) didermakan kepada seseorang bagi meneruskan hayat si penerima. Si penerima menggunakan organ tersebut dalam kehidupnnya dengan pelbagai maksiat seperti makan benda haram, berzina dll. Bagaimana dengan organ orang bertakwa tadi dengan pencemaran tersebut? Apakah ia tidak turut dibakar api neraka kelak? Bagaimana ianya bersaksi bila disoal di akhirat? Apa status pemilik asal organ tersebut dan apakah hukumnya? Dalam Al-quran ada mengatakan, setiap saraf seseorang hamba Allah yakni manusia yang dimasukkan atau dicemari dengan benda-benda haram, akan dibakar oleh api neraka.

Saya sangat musykil Ustaz.

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

Liza
Ustaz,saya nk tanya,perlukah saya membersihkan mekap saya dgn bersih jika saya telah batal?saya pernah mendengar,kita tk perlu membersihkan muka dengan mata.hanya cukuplah  basuh muka Tanpa perlu betul2 bersih kerana Kita telah mengambil wuduk semasa sembahyang subuh.klu benar,boleh bg saya dalil dalilnya.

Ustaz,adakah sah perkahwinan seseorang di Thailand Tanpa pengetahuan walinya?iaitu bapanya.setengah pendapat mengatakan tidak sah.krn bapa tak di beritahu.sedangkan perkahwinan dibolehkan menggunakan wali hakim jika dihalang oleh bapanya.dan adakah sah perkahwinan yg dijalankan di berhampiran kaw perumahan bapa,jika bapa sudah memeberikan Surat wakil kpd sesiapa yg boleh menikahkan Anak dia tanpa mengetahui siapa yg menikahkan anaknya.si perempuan ialah seorang Janda.boleh sertakan dalil2dalilnya.sekian

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

farah zulifa ismida
salam ustaz..
saya harap ustaz dapat mcj saya dan tolong la blas mcj saya ini kerana saya sangat memerlukan penjelasan yang terang dan nyata daripada ustaz,,
saya kenal dengan seorang lelaki yang dulunye jahil tentang agama dan banyak melakukan kemungkaran,, selepas beberapa tahun kemudian, die diberi hidayah oleh Allah s.w.t. dan kembali insaf atas segala dosa yang telah dilakukan.. tidak sampai 3 tahun die belajar agama di kuliah2 dan masjid, die mule menjinak-jinak kan diri untuk belajaR ilmu torikot walhal die kurang memahami ilmu syari'at.. ustazah di sekolah saya pernah berkata bahawa orang yang kurang mahir dalam ilmu syari'at tidak boleh ambil ilmu torikat jikalau die kurang keyakinan.. bagaimana penyelesaian nye ustaz,, saya amat berharap ustaz memberi penjelasan pada pertanyaan saya ini...
terima kasih.. salam

Re: Musykil mengenai jatuhkah talak? - Urgent reply pls

hani_dhirah
This post was updated on .
Salam Ustaz,

Suami dan saya ade bertengkar beberapa kali. Suami saya adelah seorang yg pemarah dan baran sehingga suka mengeluarkan kata2 kesat atau tk elok pada diri saya. Saya kadang mulai benci dgn cara dia yg suka memaki hamun, mengutuk dan berbuat demikian di depan anak2..

Saya ade hubungi bapa saya mengenai masa'alah saya ini dan bapa sudah cuba menolong memulihkan keadaan rumah tangga kami..Tetapi nmpknya keadaan masih sama, suami dgn sifat ego yg meninggi yang hanya menunjukkan dia saja yg betul dan tidak pernah mahu mencari kesalahan pada diri sendiri tetapi hanya suka mencari kesalahan diri org lain sahaja. Pada waktu sebelumnya, dia suka memecah2kan brng rumah walhal smua brng2 hiasan, talipon, aper jua brng pun adelah hasil titik peluh saya sendiri..Saya bnyk bsabar hingga ke hari ini dgn aper yg beliau buat terhadap saya..Suami jg suka memanggil saya dgn panggilan yg tak sepatunyer dilemparkan pd seorng isteri...

Masa'alahnyer ialah, saya tidk pasti samada jatuh talak jika sang suami pernah berkata seperti, "Mulai dari hari ini, engkau bkn bini aku lagi" , ade juga seperti, "ingat, aku dgn kau tdk ade hubungan apa2 lagi"..dan pernah juga "kalau mcm gini kita cerai sudah..!"  Smua ini berlaku apabila dia dlm keadaan marah sepeti hilang kawalan...Saya kadang menjawab jika dia melemparkan kata2 kesat dn skrg sya lebih suka diam, bersabar dan berserah sahaja kerana itu yg dinasihatkan oleh bapa saya.

Saya masih syngkan beliau jika beliau mahu berubah..dan wujudnya anak2 saya ini yg membuat diri ini masih kuat berdiri dan pertahankan mahligai yg hampir menemui kegagalan ....

Di harap ustaz dpt balas pertanyaaan saya secepat mungkin..Terimakasih.

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

emma
Assalamualikum uztaz,saya nk bertanya saya berniat berpuasa nazar selala 7 hari niat hati saya ingin berpuasa nazar terus 7 hari tanpa henti tapi saya x dapat berbuat demikian jadi boleh ke saya berpuasa nazar selang seli selama 7 hari ? terima kasih uztaz

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

Aumahmal
assalamualaikum wbkh ustaz.

saya ada pertanyaan..

Baru2 ini isteri saya baru melahirkan ank kami.Semasa berpantang saya menghantar isteri saya ke kampung.
semasa isteri saya di kampung saya tergerak hati ingin mengemas di ruang dapur kami.Apa yang mengejutkan saya telah terjumpa sesuatu yang di fikiran saya adalah berupa tangkal dan minyak atar di dalam uncang yang berasingan.Saya ada menyimpanya dan saya bertanyea kepada isteri saya apakah tujuan isteri saya menyimpan benda2 ini.Isteri saya memberitahu saya yang dia buat begini kerana mahu kasih sayang suaminya hanya untuk isteri sahaja dan untuk memagar rumah.

Apakah hukumnye isteri mengunakan sihir ke atas suaminye?Dan saya sekarang sedang dalam proses menceraikanye.

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

liza ebytan
salam ustaz..
saya nak tanya semasa exam spm,slip peperiksaan saya tertulis tidak memenuhi syarat sebab saya tidak pergi ambil ujian lisan bahasa inggeris, keluarga saya telah mengambil surat cuti sakit dan menyerahkan kepada kementerian supaya sijil saya dapat mengeluarkan gred keputusan.saya tidak hadir pada hari lisan enggeris sebab sy terlalu takut untuk berhadapan dengan guru2 yang garang,namun sabjek lain saya ambil dengan menduduki peperiksaan seperti biasa termasuk paper inggeris cuma lisan enggeris sahaja saya tidak hadir kerana ketakutan.akhirnya keputusan saya dikeluarkan, namun untuk sabjek inggeris saya tetap gagal cuma sijil saya boleh digunakan untuk permohonan ke mana2 universiti..persoalanya adakah saya dianggap menipu atau rezeki yg saya perolehi sekarang dari pekerjaan saya haram atau halal?

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

sar imah
Asslammualaikum. Ustaz salah ke jika kita berubah padahal suami kita masih seperti dahulu. Ada teman - teman menyindir " jika suami membuat amal kebaikan si isteri akan menumpang pahalanya, manakala jika si isteri membuat amal kebaikan hanya si isteri sahaja yang mendapat pahala dan jika isteri membuat dosa si suami akan berkongsi dosanya".Saya berubah bukanlah kerana sesiapa saya berubah semata - mata kerana Allah S.W.T., salah ke saya? Walaupun suami tidak pergi ke surau atau pun  majlis ilmu  saya tetap meminta kebenaran nya. Dan betul ke jika kita ingin belajar fardu Ain jika si suami tidak mengizinkan kita boleh pergi jua untuk menuntut ilmu.Perlukah saya menjauhkan diri dari mereka yang selalu menyindir kita atas perubahan yang telah saya lakukan.

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

hamba Allah..
Apakah hukumnya seorang isteri bermimpi berasmara dan bersetubuh dengan jin yang telah menyerupai saya (suaminya).Jin tersebut telah dimasukkan kedalam tubuh isteri saya (mungkin susuk) tanpa pengetahuannya semasa berubat cara tradisional pada suatu masa dulu.Selepas itu akan ada tanda tanda lebam di paha mungkin akibat gigitan jin tersebut.
Sekarang saya rasa `tawar hati' bila nak bersama dengan isteri dan selalu terbayang peristiwa itu.Bagaimana saya nak hilangkan perasaan `tawar' saya itu..

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

PUAN RAJA
Adik saya baru saja meninggal dunia. Suami pun dah meninggal beberapa tahun yang lalu. Anak tak ada walaupun dah kahwin lama. Saya nak tanya ustaz,                                                                             (1) adakah barang2 peninggalan nya itu jatuh sebagai harta pusaka                                                           (2) siapakah yang berhak diberikan barang2 tersebut. Adik masih ada ibu dan kakak2 dan adik lelaki.            (3) apakah hukum jika seseorang yg meminjam pada simati tapi tak mengaku meminjam duit itu. Mungkin            fikirannya simati dah tak ada dan simati tak kan menceritakan nya semasa hayatnya. (tetapi simati ada terkenang akan hal itu pada salah seorang kakak/ dan beberapa jiran tertangganya pun tahu cerita ini)

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

sajasajo
asslamualaikum , ustaz . saya nak tanya kenapa kebelakangan ni saya rasa hidup saya dah tak bahagia seperti dahulu . setiap apa yang saya buat tak seronok lagi . saya cuba keluar untuk bersembang dengan rakan , tapi saya rasa macam rakan sering tidak memperdulikan saya . kenapa ya ? saya rasa agama saya ckup kuatnya . solat yang saya dirikan cukup lima waktu setiap hari .

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

Suhaina
Assalamualaikum ustaz...sebelum saya membuka perniagaan haiwan peliharaan , saya ingin tahu dengan lebih jelas lagi mengenai hukum menjual haiwan yang haram di makan tp halal disentuh. Apakah status hasil perniagaan saya? Boleh tak ustaz senaraikan haiwan peliharaan yang haram dan halal. Saya ingin menjual kucing,sugar glider(tupai terbang),burung baji dan ular.

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

dani
assalamualikum, ustaz apakah sepupu dengan sepupu halal berkahwin? bagaimana?

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

Ishak
Bole ka daging akikah atau daging korban dijadikan daging untuk dimasak kenduri khawin?

Re: Kalian Musykil Masalah Agama? Tanya Ustaz

Amyra
Assalammualaikum Ustaz . Umur saya 18 tahun, maklumlah umur semuda ni macam-macam bendalah nak kena tanya. Kita semua tahu Bercinta tidak HARAM selagi kita tak menjadikan benda itu HARAM. Saya sudah berkenalan dgn seseorang lelaki, bercinta JARAK jauh. So, hanya Ber-sms DAN chatting shj. Dia selalu ajak saya berkahwin secepat mungkin. Yelah takut kena kebas (hihihi). Tapi dia masih lagi belajar. Tapi tu bukan persoalannya. Saya mahu tahu, adakah HARAM Ber-sms atau ber-chatting sekadar bertanya cth: dah makan ke blm ? sihat? love you miss you bebagai , bercerita pasal kahwin, masa depan. ??  Berborak kosong seperti ini adakah HARAM ?
1234